BLOGGER TEMPLATES AND MySpace 1.0 Layouts »

Thursday, June 30, 2011

suDoKU Ku ku ku...~



ASSALAMUALAIKUM!~

tibe2 hari ni ade idea plak na update blog..hehe..entry kali ni pasal SUDOKU..korg tao x sudoku tu ape..? ok..dalam ayat skemanye..aku bg maksud sudoku tu mcm ni..ni bkn ayat aku la..aku copy je..haha..sudoku dari sudut skema dan grammar yg betul adalah:~

Sudoku adalah sebuah permainan yang sangat sederhana namun memiliki pengaruh yang sangat luas. Game ini hanyalah permainan mengisi angka desimal pada
kotak berukuran 9x9 memasukkan angka dari 1-9 yang sesuai ke dalam colum2 tertentu, baris dan mini-grids tanpa perulangan.



kalao ikut ayat aku..sudoku ni ko nak kne susun nombor dari satu hingga sembilan tanpa ade sbarang nombor yg same betindan dalam satu baris..itu peraturannye..hehe..

sudoku ni sebenarnya hobi baru aku sejak sem2 di UKM..bermulanya babak aku jd minat sudoku ni disebabkan keboringan kelas TITAS selama 3 jam..almaklumlah..TITAS..bab2 sejarah ni..aku mane la minat sngt..paling baek pon aku buat keje laen lam kls titas ..contohnye lab report aku yg agak pecah kpale kdg2 na mnyiapknnye..nak2 genetik..huh..

tpi biasenye aku copy paste org laen punye jerr..haha..teruk2~

bermula dgn aku na pnjm skejap je..na try sudoku kwn aku ni..dgn baek hati plak dye mngajar skill2 yg patot ade utk ssun nombor2 tu..lam kelas TITAS nih..haih..lecturer dok mngaja bnde laen..dye mngajar mnde laen..haha

smpi la satu ketika..aku pegi midvalley..tbe2 tringin plak na beli buku sudoku..xdpt la yg mahal..murah punye cukup..haha



katenye..bermain sudoku ni byk kbaikan or klebihannya..

antaranya adelah: 
 

  1. Meningkatkan logik daya fikir
  2. Menajamkan pick up dalam belajar
  3. Meningkatkan ketelitian
  4. Menajamkan imaginasi, kreativiti dan inovatif
  5. Menambah kemampuan problem solving dengan cepat
  6. Merangsang sel otak untuk aktif
jadi..betul ke org kate kalao maen sudoku ni boleh buat jdi pandai..??haha..sbnrnye bg aku itu adalah latihan utk kite melatih otak kite spaye dapat berfungsi dgn baek.



bagi aku jugak..mnde alah ni menekankan pada logik akal..cehh..ayat aku..logik akal yg tepat tu perlu diselesaikan (level berbeza,logik pon berbeza)..phm x? dari sini kita melatih otak kiri kita bekerja scara sistematik. dan sebenarnye, lagi susah level sudoku tu lebeh kreatif otak kite akan berfikir utk mnyelesaikan sudoku tu..jadi..pada masa yang sama sbnrnye kite jugak melatih otak kanan kite bkerja scare kreatif. 

kat cni..aku pastekan sedikit sejarah sudoku..yg ni aku google la..sbb aku tatao..ngeh3~

Asal Sudoku berasal dari Jepun, dan awalnya dikenal dengan nama SujiWa Dokushin Ni Kigaru. Lalu seiring dengan berjalannya waktu, namanyadipendekkan menjadi Su-Doku yang berarti angka tunggal. Selain di JepunSudoku telah dikenal luas di Inggris, Korea, USA, Taiwan, dan Singapura bahkandi beberapa tempat, Sudoku menjadi indikator tingkat kecerdasan seseorang. Sudoku memiliki jutaan bahkan ratusan juta kombinasi sehinggadapat berkembang jauh melebihi permainan lain yang lain.Ada 4 level pada permainan ini yaitu Easy, Medium, Hard dan Very-Hard. Untukmenjadikan game ini lebih challenging, time-limit perlu untuks etiap lavel. Karena semakin cepat kita menyelesaikan Sudoku, maka  daya kerja otak kitsemakin tinggi daya kerja otak kita.

tapi sebenarnya, ade juga yg mengatakan sudoku berasal dari arab..dan pada mase penjajahan..jepun telah modified sudoku ni..menjdai sudoku yg skrg ni..klo nak tao lebeh lnjut..boleh tekan link ni dan bace..:~

so..disini aku nak mnyeru rakyat jelate utk same2 bkecimpung lam dunia sudoku nih..atleast lao mls na dngr lecturer ckp kat dpn..korg buat sudoku ni..dpt pekdah jugak..ngeh3..~

bile aku maen game ni..kdg2 aku xpk bnde laen dah..so..biasenye ble aku ksunyian kat UKM uh..aku men bnde alah ni la..tao2 dah siap satu..dah smpi mase bt keje laen..so xde la buang mse ngn bnde xpekdah kan..?



pasni..aku na bku sudoku baru..lao boleh nak yg FOR DUMMIES tu..

tpi mhl..ade sape2 nak bagi hadiah ?huhu..

nak belikan ker..hehe..brangan je la..

mmg aku kne beli sndri la..

haha



okies!!!chow cin chow!!!!~




bagi sesiapa yang baru hendak mencube game sudoku ni..korg boleh try kat cni k!!tekan je link bwh ni..=)
http://www.websudoku.com/













Wednesday, June 29, 2011

~TiPS BerSaHAbAT!!!~

HAIIIII!!~

aku seronok2 google bnde2 berfaedah td..tbe2..aku jumpe sumting yg agak bermanfaat..so..ape lah salahnye jika dikongsikan bersame..ye x??haha..hidup ni tanpa sahabat xlengkap..tpi kdg2 ade shbt je x bgune klo xtao selok beloknye..mari2..kte share same2..=)
 
  •  Memulakan memberi salam apabila bertemu. 
Motivasi: Memberi salam terlebih dahulu tanda merendah diri seseorang kepada Allah. Allah sangat cinta pada hamba yang tawaduk. 


  •  Memanggil nama sahabat dengan nama yang disukainya sama ada di depan atau di belakangnya.
Motivasi: Kita juga suka orang menyebut nama yang kita senangi sama ada di depan maupun di belakang kita.  Jadi lakukan perkara yang sama pada kawan kita.


  • Menumpukan perhatian tatkala sahabat bercakap serta elakkan memotong cakapnya.
Motivasi: Allah suka kepada seseorang yang fokus dan mengambil berat terhadap orang lain.  


  •   Menyampaikan pujian orang terhadap sahabat.  Jika kita sembunyikan bererti kita sebenarnya menyimpan rasa dendam dan iri hati.
Motivasi: Allah suka kepada seseorang yang ikhlas dalam persahabatan.  Menyampaikan pujian di sini bertujuan menggalakkan sahabat kita konsisten menunaikan perkara yang baik.  Bukan bertujuan membodek. 


  •  Tidak menceritakan kejian dan celaan orang terhadap sahabat.  Ini untuk mengelakkan rasa kurang senang dan tercetusnya krisis.
Motivasi: Allah suka seseorang yang mengelakkan perkara yang menggusarkan hati sahabatnya. 
  •  Memberi pertolongan kepada sahabat yang memerlukannya tanpa menunggu dia memintanya.  Kalau dia memohon bantuan, wajib kita bantu setakat termampu.
Motivasi: Allah menolong seseorang selagimana dia menolong sesama insan dalam kebaikan.  


  •  Mengutamakan keperluan dan kepentingan sahabat dari kepentingan diri. 
Motivasi: Allah mengasihi seseorang yang mampu mendahulukan keperluan orang lain mengatasi dirinya sendiri.  Allah sebaik-baik pemberi rezeki.  Apa yang kita berikan akan diganti dengan yang lebih baik.

  •  Memandang dan membuat anggapan positif terhadap sikap sahabat.  Elakkan prejudis pada mereka. 
Motivasi: Secara tidak disedari, orang yang suka bersangka buruk pada orang lain telah menghukum di atas perkara yang tidak diketahui dengan jelas.  Allah membantu seseorang yang suka bersangka baik dengan orang lain. 

  • Memberi nasihat terhadap kesalahan dan kelalaiannya.  Jika melihat kawan kita mulai lalai atau melakukan kesalahan, tegur dan beri nasihat secara rahsia.
Motivasi: Umpama kita tersalah jalan mahu menuju ke suatu tempat.  Kemudian rakan kita menegur kita.  Pastinya kita suka dan berterima kasih kepadanya.  Kita juga suka kalau kesalahan kita tidak diperbesarkan dan ditegur tanpa diketahui orang lain.  Ia menunjukkan maruah kita dihargai. 


  •  Sentiasa memaafkan kesalahan sahabat kita.  Bila melihat dia lakukan kesalahan, tidak ditempelak seperti kata pepatah, ‘memulangkan paku buah keras’.
Motivasi: ‘Memulangkan paku buah keras’ bererti kita mendendaminya.  Apakah kita ikhlas bersahabat dengannya selama ini?  Allah bersama orang yang ikhlas. 


  •  Sekiranya dia minta maaf, terima saja apa alasan yang diberikan tidak kira benar atau tidak. 
Motivasi:  Serahkan sahaja perkara yang tidak diketahui kepada Allah.  Lagi pula, Allah tidak akan bertanya pada kita apakah kawan kita berbohong atau tidak.  Yang pasti, Allah akan tanya kita apakah kita telah memaafkan sahabat yang telah meminta maaf. 

  •  Tidak mengulang tayang kesalahan atau keburukannya yang pernah dilakukan pada kita.
Motivasi: Apakah kita suka kalau sahabat kita mengungkit kesalahan kita yang lalu sedangkan kita sudah menginsafinya. 
  • Elakkan berkelahi pada perkara remeh temeh.  Apatah lagi mengeluarkan kata-kata kesat.


Motivasi: Perkelahian pertama di dunia ialah antara dua anak Adam iaitu Qabil dan Habil.  Ia dicetuskan oleh Iblis yang memusuhi manusia hingga kiamat.  Justeru ingatlah, apabila kita berbalah tanpa didasari kebenaran, sebenarnya kita menurut jejak-jejak Iblis. 
  •  Menyembunyikan segala rahsia sahabat  dan tidak menceritakan kepada orang lain walau kepada pasangan (suami/isteri) kita sendiri.
Motivasi: Allah menyembunyikan rahsia kita selagi kita menjaga rahsia sesama kita. 


  • Tidak mendesak atau memaksanya sehingga dia rasa terbeban dengan permintaan kita itu.
Motivasi: Apakah kita suka didesak atau dipaksa melakukan atau menunaikan sesuatu? 


  •  Menjiwai apa yang dirasakannya sama ada senang atau susah.  Gembira dengan perkara yang menggembirakannya dan bersedih dengan sesuatu yang menyedihkannya.
Motivasi:  Apakah yang kita rasa bila kita sedang gembira, sahabat kita mengerut-ngerutkan mukanya?  Apakah yang kita rasa bila kita bersedih, kawan kita bergelak ketawa di hadapan kita? 


  • Memberi hadiah sempena hari lahir sahabat atau kerana apa sahaja yang bersesuaian.
Motivasi: Allah cinta kepada orang yang bermurah hati. 
  •  Sentiasa memupuk kasih sayang dengannya hingga akhir hayat.
Motivasi: Allah cinta kepada orang yang saling berkasih sayang keranaNya.  Justeru Allah menegaskan bahawa salah satu dari dua doa yang tidak dimakbulkan ialah doa supaya diputuskan silaturrahim.  Memelihara silaturrahim serta mengekalkannya juga dapat memanjangkan umur. 


  •  Mengucapkan terima kasih di atas kebaikan sahabat terhadap kita.
Motivasi: Allah berjanji kalau kita sentiasa berterima kasih dengan nikmat yang diperolehi sama ada pada manusia atau kepadaNya, maka Dia akan tambahkan lagi nikmat tersebut.  Ini janji Allah.  Nescaya ditepati.


  •  Sentiasa mendoakannya.Doakan selalu sahabat-sahabat kita ketika dia masih hidup atau setelah dia meninggal dunia.
Motivasi: Para malaikat akan selalu mendoakan kita selagimana kita mendoakan kebaikan buat sahabat-sahabat kita. 


  • Menziarahi sahabat tatkala dia sakit atau ditimpa bencana.
Motivasi:  Allah suka kepada hamba yang mengambil berat hal orang lain. 
  •  Mengiringi sahabat ke pintu ketika dia hendak pulang setelah menziarahi kita.
Motivasi:  Sikap ini menandakan kita menghargai kunjungan sahabat.  Sahabat kita pula merasa dirinya dihormati dan dihargai.  Kesannya ia mampu menambahkan kasih sayang sedia ada. 
 
Lakukan semua perkara di atas kerana cintakan Allah.  Apa yang telah kita amalkan, sama-samalah kita berusaha untuk konsisten dengannya.  Mana yang kurang, sama-sama kita perbaikinya.  Insya Allah, persahabatan kita berkekalan dengan limpahan barakah dariNya.  
 
dan disini..aku ingin menyatakan..aku sntiase merindui sahabat2 setia yg bernama:
 
  1. ariemahfusa lihah abd rahman
  2. fatin malynah abd aziz
  3. nurul attierah zamari
  4. aina afifah yahya
  5. maisarah manas
  6. nurul farahin mohd isa
  7. siti hajar nawawi
  8. hamidah sapawi
  9.  zaidi shauqi bin din
  10.  fahmi abd halim koh <special kes>
  11.  syafiq haqimi ambak
  12. mohd hafizi alias
wlopon kte sntiase bjauhan..tpi hbungn kte xprnh putus wlopon dari f4 terpisah dari sempadan negeri trengganu..huhu..ayat sedeh lak..rndu zmn form2 n form3 dlu...rase nak kembali ke zaman tu..moge kte sntiase bersame walao ape jua halangan yg mendatang..tnggu kepulangan ku ke trengganu..hehe!~
 
                                              
sahabat selamanya!!
ni lagu tema kite k!!ngeh3~~




life's journey is easier
when you here
a friend footsteps
beside you...
 
 
  •  

Tuesday, June 28, 2011

~KISAH HATI~



Hatiku hatimu
Menjadi satu cinta
Ku rasa hadirmu menyempurnakan aku
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir

Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya
Tapi cinta bukan milik kita
Semua harus berakhir
Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Mungkin kita bersama
Nanti di atas sana
Biar ku setia menjaga cintamu
Cinta kau dan aku
Takkan mungkin bersatu
Untuk saat ini di dunia ini
Biar ku setia menjaga cintamu
Selamanya


Aku tengah xde keje..
keboringan..
kesunyian...
tatkala masih lagi xde idea untuk megupdate..tbe2 dengar lagu ni mcm best pulak..~

TRUE LOVE NEVER DIES
IT ONLY GETS STRONGER WITH TIME...~