BLOGGER TEMPLATES AND MySpace 1.0 Layouts »

Wednesday, May 4, 2011

TIPS MENGATASI STRESS & TIPS CEMERLANG~maklumlah..musim exam lah katekan~

hai! haha..sbnrnye aku dah hbs dah exam..tpi entry ni aku buat khas untuk shbt2 dan teman yg sedang dalam kegilaan mental & fizikal untuk sit exam..huhu..ksian kan..~marilah kte sme2 mmbntu ye..moge ape yg ade dlm ni..boleh dmanfaatkan..=)




1)  tidur sekejap lebeh kurg 30 -45..jngn lame2..
    hehe..nntlen pulak jadinye..kalao nak tau..
    Rasulullah mengamalkn tidur sebentar 
    dalam waktu zohor..untuk gain smule energy yg 
    telah dgunakan sebelum tu..
    so..after tidur sebentar dan soalt zohor..
    iAllah..xde dah pnt2 and stress nak wat keje..
    hehe..

2) urut-mengurut..huhu..sronok kan bunyinye..
   sbnrnye kite sndri pon boleh buat untk dri 
   sndri..mgkin boleh picit2 leher dan bahu 
   sndri ke..xpon..mnx la tlg kengkawan..
   ape gunenye kawan..mase ni la na mnje2..kui3~
   urut2 ni boleh tolong melancarkan peredaran 
   darah..hehe..

3) ekspesikan diri anda secara artistik..huhu..
   faham x??korg kalo boleh g jamming underground 
   ke bernasyid ke..
   prgi lah..bgus..karoke ke..kajian pon mngatekn 
   mmg care release stress yg baek.

4) ketawalah..sbb dye boleh mngurgkan stress anda..
   bile anda senyum dan berwajah ceria..
   automatically anda akan berasa selese dan 
   kembali bertenaga dan ceria untuk melakukan 
   smuanya!=)

5) lembutlah terhadap diri sndri..jngn kasar2 
   sngt..cube bermonolog dengan diri sndri dalam 
   keadaan yg tenang..
   kalao na tau..dye boleh merangsang saraf2 yg 
   ade pade tubuh anda untuk berinteraksi secara 
   baek dan smpurna..

6) dan sbnrnye yg paling afdal carenye adlh dngn 
   berwuduk,menunaikan solat, berdoa serta 
   membaca AL-QURAN..
   xpcaye??cubelah sndri!=)
   yakin lah dngn stiap hak Allah itu..~

KATAKAN TIDAK PADA STRESS!!


YANG NI PLAK ADALH TIPS  CEMERLANG DAN PERSEDIAAN 
MENGHADAPI PEPERIKSAAN!


1. Semak jadual 

Menyemak jadual peperiksaan penting bagi menentukan masa cukup untuk belajar, khususnya pada saat-saat akhir ini. Latihan mesti diteruskan mengikut kertas peperiksaan yang akhir diduduki terlebih dulu. Ini kerana apabila tiba hari peperiksaan, calon akan belajar subjek yang akan diuji pada hari pertama peperiksaan.

Jika melakukan demikian, bermakna anda telah membuat persiapan yang menyeluruh dan tidak ada subjek tertinggal atau tidak dipelajari.
 


2. Kunci peperiksaan 

Apakah kunci kepada peperiksaan? Peperiksaan menuntut calon membuat banyak latihan dan ulang kaji bagi mengingati pelajaran lalu, selain mengelak diri daripada lupa fakta ketika menjawab soalan.

Oleh itu, anda jangan jemu untuk terus membuat ulang kaji, terutama menggunakan kertas peperiksaan tahun terdahulu atau soalan seiras. Langkah itu akan membiasakan anda dengan soalan standard, di samping membolehkan ingatan anda kekal dan berpanjangan. 



3. Tentukan keutamaan 

Belajar pada saat-saat akhir juga perlu mengutamakan mata pelajaran atau kemahiran yang masih belum atau kurang dikuasai. dalam hal ini, jangan sekali-kali belajar subjek yang anda sukai saja, sebaliknya merangkumi semua.

Ini kerana setiap peperiksaan akan membabitkan semua subjek dipelajari di sekolah, bukannya berdasarkan minat seseorang calon.
 


4. Banyak mengingat dan membuat kaitan 

Mengingat adalah satu perkara penting yang mesti dilakukan calon dalam menghadapi peperiksaan. Pelbagai cara boleh anda digunakan untuk mengingat, antaranya belajar berulang kali mengenai sesuatu kemahiran.

Apa-apa pun cara digunakan, terpulang kepada anda, asalkan ia dapat membantu mengingat dan membuat kaitan apabila diperlukan. 



5. Merancang persiapan peperiksaan
 

Ada tiga perkara yang mesti diamalkan calon bagi menentukan kejayaan cemerlang dalam peperiksaan.

a. Pertama, sebelum peperiksaan khususnya dalam tempoh beberapa minggu ini, kuat dan tingkatkan usaha serta semangat dengan belajar secara berterusan.

Selain di sekolah dan rumah, anda seharusnya mengambil peluang memanfaatkan masa yang ada, tidak kira di mana saja berada dengan membaca nota ringkas yang disediakan sebelum ini. Ini akan membantu anda mengingati semula apa yang telah dipelajari.

Dalam pada itu, kesihatan diri jangan diabaikan. Walaupun bersemangat untuk menduduki peperiksaan, janganlah keterlaluan hingga lupa makan dan minum. Ini kerana keadaan itu boleh menyebabkan anda jatuh sakit.

Tidur hendaklah mencukupi supaya anda sentiasa selesa dan dapat memberi tumpuan terhadap pelajaran sama ada ketika di sekolah mahupun sewaktu belajar sendiri di rumah. Kesihatan tubuh badan yang baik amat perlu, apatah lagi akan menduduki peperiksaan.

Buat seketika, lupakan dulu perkara-perkara lain yang anda minat, sebaliknya manfaat masa yang ada dengan mengulang kaji pelajaran. Ini kerana semua perkara itu boleh dilakukan kemudian berbanding peperiksaan yang kata orang sekali seumur hidup. Jangan lepaskan peluang keemasan itu.

Begitu juga dengan pengambilan makanan, seharusnya ia seimbang. Dalam masa beberapa hari ini juga, anda seharusnya makan makanan yang berzat dan boleh membantu mengembang dan mencergaskan minda anda.

Setelah segala persiapan diri sudah dilakukan, anda perlu pastikan keperluan peperiksaan yang lain tidak dilupakan, antaranya peralatan menulis khususnya pensel 2B, pemadam dan penajam pensel, jika tidak sediakan beberapa batang pensel. Pastikan peralatan ini disediakan lebih awal dan tidak lupa dibawa pada hari peperiksaan.

Sebaiknya tidurlah lebih awal pada malam hari peperiksaan. Langkah itu perlu supaya anda berasa segar dan dapat menghadapi kertas peperiksaan dengan tenang tanpa sebarang masalah.

b. Kedua, pada hari peperiksaan. Bangun dan pergi ke sekolah atau dewan peperiksaan lebih awal, bagaimanapun pastikan anda bersarapan terlebih dulu. Jika anda bangun lewat, bukan saja tidak sempat bersarapan, malah akan tergesa-gesa ke sekolah.

Ingat, perbuatan tergesa-gesa menjanjikan pelbagai masalah, antaranya membuatkan anda panik lalu tidak dapat menumpukan terhadap peperiksaan.

Sebelum itu, jangan lupa bersalaman dengan ibu bapa dan minta mereka mendoakan kita dapat menjawab soalan dengan jayanya.

Ketika berada dalam dewan peperiksaan, anda hendaklah dalam keadaan tenang dan anggaplah peperiksaan itu sebagai perkara biasa. Untuk menenangkan diri jika menggelabah, anda tariklah nafas panjang-panjang. Langkah itu membantu jantung anda mendapat bekalan oksigen yang mencukupi, sekali gus menghilangkan rasa gugup dan bimbang.

Apabila menjawab soalan, sekali lagi anda perlu tenang. Setelah diberi kebenaran oleh pengawas peperiksaan, jawablah soalan yang anda fikir mudah dulu. Jangan guna masa terlalu banyak untuk menjawab soalan sukar itu, sebaliknya terus selesaikan soalan lebih mudah. Soalan susah yang ditinggalkan sementara itu jangan diabaikan, tetapi dibuat kemudian.

Jika menjawab soalan objektif, ketelitian amat perlu. Menentukan pilihan jawapan yang tepat amat penting. Pastikan jawapan yang kita pilih dalam kertas soalan sama dengan huruf pada kertas jawapan. Seandainya tersalah tanda, padamkan betul-betul sehingga hilang tanda hitam pensel

Walaupun sudah yakin jawapan yang diberi, baik bagi soalan objektif mahupun subjektif, semakan sebelum kertas jawapan diserah kepada pengawas peperiksaan adalah perlu dalam memastikan semuanya betul dan sudah dijawab. Oleh itu, peruntukkan sedikit masa untuk tujuan semakan terakhir.

Pembahagian masa yang betul amat perlu ketika menjawab soalan. Gunakan masa yang diperuntukkan dengan berkesan. Jangan sekali-kali alpa atau khayal sewaktu menjawab kerana langkah itu akan merugikan anda.

c. Ketiga, selepas peperiksaan. Setelah menduduki sesuatu kertas peperiksaan, anda tidak digalakkan berbincang dulu dengan rakan atau sesiapa mengenainya. Ini perlu bagi mengelakkan perasaan kecewa jika didapati jawapan anda terpesong atau salah.

Jika ini berlaku, anda mungkin hilang semangat atau fikiran terganggu ketika menjawab kertas soalan berikutnya. Sebaiknya, bincang kertas soalan itu setelah peperiksaan berakhir.

Langkah terbaik, beri tumpuan penuh untuk menjawab soalan, bukannya menyemak jawapan.
 


6. Elakkan terbabit dengan situasi yang boleh mengganggu perasaan 
Menjelang peperiksaan, pelbagai dugaan mungkin dihadapi. Oleh itu, anda seharusnya sentiasa bersedia menghadapi apa saja dugaan yang boleh mengganggu perasaan. Selepas menunaikan solat lima waktu, berdoalah supaya Allah SWT tenangkan perasaan dan dapat fokuskan tumpuan terhadap peperiksaan. 


7. Berdoa dan bertawakal
 

Sering kali kita was-was ataupun tidak yakin dengan apa yang dilakukan. Dalam hal peperiksaan, anda tidak seharusnya kurang yakin dengan kemampuan diri jika sudah membuat persiapan rapi sejak awal lagi. Sepatutnya kita berdoa dan tawakal kepada Allah SWT kerana usaha itu adalah senjata terakhir bukan saja untuk membina keyakinan diri, malah mencapai kejayaan.

Itulah di antara tip-tip yang boleh digunakan oleh pelajar sebagai panduan persedian dan meghadapi peperiksaan tidak lama lagi. Di harap dengan panduan tip-tip di atas, pelajar-pelajar akan berkeyakinan dan membuat persiapan yang cukup untuk menghadapi ujian itu nanti.

Jadi, bagaimana persediaan anda sekarang ?
Adakah anda sudah benar-benar bersedia ?? 

hehe..aku ni pandai na tolong org..aku buat cmni x??xpe lah..moge dngn usha aku yg xsbrape ni na mmbntu korg..Allah murahkan rezki aku untk dpt result yg baek..AMIINNN>>>~

GOOD LUCK!
ESPECIALLY TO MOHD HAFIZI ALIAS..TAMAO STRESS2 SNGT K~
da rest FATIN MALYANAH N DA GENG AT USIM,
NURUL IDAYU AND DA GENG AT UM 
dan smuanya!!

~SEMOGA BERJAYA~


2 comments:

SUMAKian @_^ said...

tanx yunk.. baru stalk blog mu..kikiki

elly zamri said...

haha..welcome=)